Basri Zilabid
Yıllardır bu yazıyı yazmamak için kendimi frenliyordum. Ne zaman bir yazı yazmak istesem hep bu konu “beni ne zaman yazacaksın” dercesine devamlı rahatsızlık veriyordu. Ben ne kadar kaçsam da o beni kovalayacak, çünkü bu mesele “bizim” temel meselemiz... “Birlik mes’elesi.”
Bu konu her zaman gündemdir ve hiçbir zaman önemini ve sıcaklığını kaybetmez. İstanbul’daki üniversite hayatımdan sonra dokuz yıl – tam da HÖH’ün iktidar ortağı olduğu dönemlerde – Sofya’da arkadaşlarımızla beraber kurduğumuz bir sivil toplum kuruluşunda çalıştım.
Bulgaristan Türklerinin kendi aralarında “birliği” etnisiteye dayandırdığını gördüm. İnsanların ana müşterekleri “Türk” olmaktı. Burada din bile ikincil bir öneme sahipti. Dünya görüşlerinin neredeyse hiçbir anlamı yoktu. Bir solcu ile bir milliyetçi ve bir islamcı “Türklükleri” sebebiyle bir araya gelip diğer görüşlerini kendine saklayabiliyordu. Ben buna “Etnisite Birliği” diyorum.
Türklerin, Pomaklar ve Çingenelerle ilişkisine gelince, onlarla olan birlik meselesi “din birliği” çerçevesinde işliyordu. Ancak bunun topluluklar arasında çok güçlü olduğunu söyleyemeyiz.
Dışarıdan sosyolojik olarak baktığımızda – Başmüftülük hariç – seküler bir kuruluş olarak Hak ve Özgürlükler Hareketi (HÖH) aslında Bulgaristan’daki sadece Türkleri değil 3 müslüman topluluğunu bir araya getirmektedir. Ve bir anlamda “Din Birliği”ni oluşturmaktadır. (HÖH içerisindeki az sayıda Hristiyan Bulgarların mevcudiyeti genel görüntüyü bozmaz onlar istisnalardır.) Ancak bu “Din Birliği” dediğimiz şey sadece görünürde oluşmuş bir neticedir. Üç toplumdan hiç biri bu netice hasıl olsun diye HÖH’e oy vermemektedir. Ya ne için oy vermektedir? Siyaset arenasında hak ve özgürlüklerini müdafaa etme iddiasında olan “tek” parti oldukları için. Burada oy verenler parti ile ilişkilerini “Menfaat Birliği”ne dayandırmışlardır. Bir manada, “oyuma karşılık hak ve özgürlüklerimi savunup elde etmeni talep ediyorum”, demektedirler. Bu talepleri karşılanmışmıdır veya ne kadarı karşılanmıştır, sorusuna cevap ne yazık ki olumsuzdur. Eğer cevap olumlu olsa idi biz bugün “birlik meselesini” konuşmuyor olacaktık.
Acizane kanaatimce Balkanların tamamında olduğu gibi Bulgaristan’da da Türklük siyaseti yerine İslam siyaseti güdülmelidir. Türklük siyaseti Pomak ve Çingene kardeşlerimizi bizden uzaklaştırmaktadır, onları İslam siyaseti ile kucaklamak ve eşit müslüman kardeşler olarak ilişkilerimizi geliştirmek durumundayız. Türkler kendi aralarında “Dil Birliği”ni, Bulgaristan müslüman toplumu olarak ta aralarında “Gönül, Fikir ve İş Birliği”ni tesis etmek için çalışmalıdır. Gönül, fikir ve iş birliğini biraz açacak olursak, gönül birliğinden Türk, Pomak ve Çingenenin birbirine saygı ve sevgisini, fikir birliğinden ülkü ve ideal birliğini, iş birliğinden zenginliği paylaşma ve arttırma anlaşılmalıdır.
Kanaatimce birliğimizin temeline etnisite birliği yerine din birliğini, Türkler arasında dil birliğini, Müslüman toplum arasında gönül, fikir ve iş birliğini sözde değil uygulama olarak gerçekleştirdiğimiz zaman epey bir yol kat etmiş olacağız.
4 yorum:
BİR BULGARİSTAN TÜRKÜ OLARAK SİZİN GÖRÜŞLERİNİZE KATILMIYORUM...
Sn.Basri Zilabid,sizin görüşlerinize ben de katılmıyorum.Bulgaristan Türkleri VARLIĞINI koruyabilmeleri,geliştirmeleri için bizim MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ TEMEL UNSURDUR.Sizin görüşünüz Bulgaristan Türklüğünü "yok etmeye" mahküm etmektedir.Türkiyede malüm partinin "millet" yerine "ümmet"seçimi politikasına gelmektedir.Ayrıca, Bulgar kızıl faşistlerinin "İslam kültürüne karşı değiliz"biz "Bulgaristan Türklüğünü yok etmeye çalışıyoruz" havasına gelmektedir.Bu bence "Milli hainliğe" götüren yoldur.
Kısadan yazdığınız fikrin özü budur.
Maalesef.
bence Basri Zilabi'in söylenende döğruluk payı var hemde çok- hakkı olup ta dilini okumayan , hakkı olup ta namaza gitmeyen biz Bulgaristan Türkleri Türklüğünüzü ne zamana kadar koruyabileceğiz dilsiz ve dinsiz.
Basri bey cok dogur bir noktaya temas etmis.Uzun yillardir Pomak halkini cebinde cerez olarak götren zihniyet nereye kadar gidecek? Pomak halkini bundan sonra da yanlarinda görmek istiyorlarsa Turk irkciligini Pomaklar uzerinde uygulamaktan vazgecsinler.Bir gun karsi karsiya gelmemek icin bunu simdiden görmek gerekir,yoksa gunun birinde karsi karsiya gelecegiz.Sizlerin kimliginizi yasatma sevdanizin hak oldugu kadar Pomak halkininda bu sevdayi tasima ve yasatma hakki vardir.Burda sorun birliktemi mucadele edecegiz,yoksa sizin yaptiginiz böluculuk sonucu ayrisacakmiyiz.herkez kendi yagindami kavrulacak?
Yorum Gönder